کتابخانه دانشگاهی
احمد عابدی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش شامل 81 وبسایت است .یافتهها: وضعیت کلی شاخصهای این وبسایتها به لحاظ مدیریت مخاطب ، در زیرگروه «مسئولیتپذیری و احترام به کاربر» و «انگیزش» به ترتیب 91 و 90 درصد نامطلوب است. اما در زیرگروههای انگیزش 57 درصد شاخصها مورد ارزیابی محقق شده و در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: در مسئولیتپذیری مولفههای «درباره ما»، «راهنمای کاربران» و «چگونگی تماس»، در حفظ حریم شخصی تنها 5 وب-سایت «محرمانگی اطلاعات» را به کاربران اعلام کردند. در بخش شناسنامه و هویت مولفههای «تناسب دامنه و پسوند نشانی» و وجود «معرفی حامیان و تاریخچه» تاکید شده است. همچنین در بخش انگیزش نیز تنها بخش «اخبار» مورد توجه قرار گرفته است.